INFOLINIA: 17 7170 800

Lasery, sztuczne ognie, balony

ORGANIZOWANIE POKAZÓW Z UŻYCIEM ŚWIATŁA (LASERY, SZTUCZNE OGNIE) LUB BALONÓW NAPEŁNIANYCH HELEM I LAMPIONÓW W OTOCZENIU LOTNISKA

W celu organizacji pokazów z użyciem światła w okolicy lotniska należy upewnić się czy planowany rejon pokazów znajduje się w strefie, gdzie emisja laserów i innych świateł podlega ograniczeniom i wymaga uzyskania odpowiedniej zgody Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Informacje dotyczące zasad organizacji pokazów z użyciem światła, wypuszczania balonów wypełnionych helem/lampionów znajdują się pod adresami poniżej:

https://ulc.gov.pl/pl/zegluga-powietrzna/lampiony-balony

https://www.pansa.pl/asm1/

  • Pokazy z użyciem światła (lasery oraz pokazy sztucznych ogni) w przestrzeni wykorzystywanej do żeglugi powietrznej:

https://www.pansa.pl/asm1/pokazy-z-uzyciem-swiatla-w-tym-lasery-sztuczne-ognie/

  • Wypuszczanie balonów wypełnianych helem w przestrzeni wykorzystywanej do żeglugi powietrznej:

https://www.pansa.pl/asm1/balony-wypelnione-helem-lampiony/

  • Prace lotnicze (rolnictwo, budownictwo, fotografowanie, miernictwo, obserwacje i patrole lub reklama):

https://www.pansa.pl/asm1/prace-lotnicze/

  • Sondowanie atmosfery:

https://www.pansa.pl/asm1/rezerwacja-przestrzeni-powietrznej-sondowania-atmosfery-inne/

Uwaga! Zabrania się emitowania lub powodowania emisji, w strefach przestrzeni powietrznej wykorzystywanej do żeglugi powietrznej wiązki lasera lub światła z innych źródeł w kierunku statku powietrznego w sposób mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty i mogący stworzyć zagrożenie bezpieczeństwa statku powietrznego albo życia lub zdrowia załogi lub pasażerów na jego pokładzie (artykuł 87a Ustawy Prawo Lotnicze).

Za złamanie tego przepisu, zgodnie z artykułem 211 pkt 12 Ustawy Prawo lotnicze (Dz.U. 2022 poz. 1235) grozi grzywna, kara ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.

Emitowanie wiązek lasera w kierunku samolotów może spowodować oślepienie pilota lub w skrajnych przypadkach doprowadzić do uszkodzenia oka. Moment podchodzenia do lądowania i startu wymaga szczególnej koncentracji. Pilot ma do wykonania szereg czynności, które wymagają skupienia, dlatego dekoncentracja w tym momencie może stworzyć zagrożenie bezpieczeństwa lotu, a w konsekwencji życia i zdrowia załogi lub pasażerów na pokładzie samolotu. Warto mieć świadomość zagrożenia jakie możemy spowodować tego typu zachowaniem. Więcej TUTAJ

Przeczytaj jakie zagrożenia może powodować użycie lasera w przestrzeni powietrznej - https://www.ulc.gov.pl/_download/bezpieczenstow_lotow/kultura-promocja-bezpieczenstwa/biuletyn_2_ok.pdf

W celu ułatwienia korzystania z serwisu, strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, korzystając z opcji swojej przeglądarki internetowej. Kliknij zgadzam się, aby informacja ta nie pojawiała się ponownie.

Zgadzam się